„Za peniaze si šťastie nekúpiš.“ O tom, že túto „frázu“ poznáš nebudem ani polemizovať. Kúpiť si nový mobil, alebo odložiť na dovolenku, čo si užiješ viac, tu je to už o čosi zložitejšie, však musí to predsa stáť za to. Drahší telefón s pokročilejšími funkciami, ktorý budeš využívať deň čo deň, alebo dovolenku pri ktorej navštíviš na chvíľku miesto, ktoré si doteraz videl len na fotografiách. Čo náš robí šťastnejšími, hmotné statky v podobe modernej technológie, odevu, šperkov, alebo je to práve ten zážitok v podobe dovolenky či festivalu. alt

Ak by sme hľadali odpoveď v menšej vzorke ľudí, a teda vo výskume, jeden taký tu je. Psychológovia(Van Boven a Gilovich) požiadali účastníkov štúdie o zhodnotenie práve takejto životnej skúsenosti. Väčšia polovica účastníkov uviedla (57%), že pocit šťastia by im skôr priniesol zážitok ako hmotná vec. U skupiny ľudí s nižším prímom to ale neplatilo. V tomto prípade to môže byť spôsobené nesplnenými základnými hmotnými potrebami. Taktiež bolo preukázané, že ak ľudia premýšľajú o svojich zážitkoch za, ktoré zaplatili sú omnoho šťastnejší, ako pri premýšľaní nad získaným majetkom. Osobnosť nám do veľkej mieri formujú práve zážitky, tvoria našu minulosť a pamätáme si ich v prípade ak to nepreženieme s alkoholom :) . Sú súčasťou nás samých. Sú podstatné pre svoju sociálnu hodnotu, ktorá vychádza z poznania nových miest, ľudí, myšlienok, názorov či vyvrátenia vlastných stereotypov. Bezpochyby zážitky taktiež utvrdzujú vzťahy s priateľmi. Aj priatelia a známi čo snami nemuseli byť sa to neskôr dozvedia pri socializácií z nášho rozprávania. Len málo z nás opovrhne dobrým príbehom. Hmotným statkom tieto veci chýbajú, predsa len najlepšie príbehy píšu samotné dobrodružstvá s ktorými máme omnoho viac spoločné.
alt