Priatelia, vznikla nám tu pod Tatrami hystéria a niekoľko konšpiračných teórii v súvislosti so žltými a zároveň „najlepšími“ vlakmi súkromného prepravcu, a tak ma tento masový ošiaľ spoločnosti donútil počas cesty („zlým“ štátnym vlakom spoločnosti ZSSK) do Prahy napísať niečo, čo isto pobúri mnohých. Poďme si teda problematiku rozmeniť na drobné.
„Z Košíc do Prahy sa odveziem za 9 € !“
Povedali v reklame? Už po pár týždňoch predsa súkromná spoločnosť avizuje zdražovanie na tejto trase, navyše ešte pred začatím prepravy majiteľ spoločnosti priznal, že ceny sú len dočasné a neskôr pôjdu isto nahor. Všimnime si príklad u našich západných bratov, ceny zakrátko stúpli a nedosahujú priepastné rozdiely v porovnaní s Českými Dráhami. Za 9 € sa skrátka z Košíc do Prahy chodiť nedá (dlhodobo).
„Radšej si priplatím za luxus ako by som mal ísť zadarmo v rozpadnutom vlaku“.
Pozrime ich, Slovač si môže dovoliť. A vraj sa za toho Fica žije zle, a tu sú nám zrazu desiatky eur mesačne zbytočné. Ideme sa hrať na šľachtu. Anyway, aj toto tvrdenie je postavené na piesku. Rýchliky ZSSK už disponujú v dominantnej miere klimatizovanými vozňami s možnosťou pripojenia na internet, v expresoch je pripojenie možné takmer v celom vlaku. Vybrať si teda môžeme z luxusu a z ešte väčšieho luxusu. Samozrejme, výnimky existujú a na konci súprav môžeme nájsť staré koženkové vozne, čo som nikdy nepopieral – o dôvodoch prečo si povieme neskôr.
Osobné vlaky sú, samozrejme, stále často zložené z vozňov, ktoré si pamätajú Husáka, no zabúda sa vždy dopovedať, že modernizácia prebieha aj tu – poschodové jednotky „Elefant“ či modernizované klimatizované otvorené vozne určené pre osobné vlaky sa na mnohých tratiach stávajú štandardom. (o tom prečo modernizácia prebieha tak pomaly si povieme neskôr).
„Vlaky ZSSK meškajú, majú staré rušne !“
Najlepšie nekomentovať, ale poďme na to. Vlaky R, EC, EN atď. ťahajú mimochodom presne tie isté rušne, ktoré vlastní Regio, len nie sú také pekné žlté. Navyše ZSSK disponuje rušňami „Gorila“. Zrýchlené rušne na neelektrifikovaných tratiach sú zväčša po renovácii s absolútne novými motormi a vybavením (napr. zr. vlaky Vrútky – Banská Bystrica)
No a k meškaniu. O pol druhej ma na stanici v Žiline pobavila slečna v rozhlase s oznamom o meškaní žltého spasiteľa. Nič strašné – 70 minút. Priatelia, meškania nemusia byť spôsobené len zlyhávaním rušňov (ktoré majú obe spoločnosti rovnaké), ale napríklad i kvôli rekonštrukcii tratí – ktorú má na starosti znovu „zlý“ štát.
„Nech skrachuje ZSSK a železničná preprava bude patriť súkromníkom“
Hrdinský výrok. Priatelia, dostávame sa k absolútnej podstate tejto problematiky. ZSSK je štátna spoločnosť, ktorá má, bez diskusie, množstvo chýb na ktoré si zanadávam neraz i ja – meškajúce vlaky, nefunkčná klimatizácia, preplnené zastaralé vozne. Čo však priatelia nechceme vidieť, je pravdepodobne to najpodstatnejšie – ranná kávička v žltom vozni to však nie je. ZSSK prevádzkuje väčšinu tratí na Slovensku – vrátane desiatok lokálnych, nízko-výnosných, stratových tratí – tratí, ktorými ráno cestuješ zo svojej dediny do mesta a do školy, tratí ktorými ráno cestuješ prvým vlakom z mesta po piatkovej párty, tratí, ktorými tvoji rodičia ráno cestujú do práce a posledným nočným „osobákom“ domov. Tieto spoje si však súkromník nevezme, sú mu zbytočné, tam nie je zisk. A zisk tu nemá ani ZSSK, avšak tieto trate prevádzkuje ako štátna spoločnosť – čiže jej prioritou je poskytovať služby občanom i za cenu nedosahovania zisku. Tento zisk, priatelia, si ZSSK musí dohnať inde – predovšetkým na hlavnej trase Bratislava – Košice na to, aby mohli váš ranný, nočný a obedný „osobák“ , ktorým cestujete do školy, ráno v sobotu z mesta a Vaši rodičia do práce a z práce, prevádzkovať. A zrazu tu prišli „hrdinovia“, ktorí si vezmú najvyťaženejšiu a najziskovejšiu trať, nalákajú ľudí na luxus a komfort o ktorom ich presvedčia, že si ho môžu dovoliť. Opýtajme sa teda „žltých hrdinov“, či pôjdu aj do prevádzkovania lokálnych stratových tratí – veď na hlavnej dopravnej tepne Bratislava – Košice si nahrabú, tak predpokladám, že rovnako ako „zlá“ ZSSK budú vykonávať službu verejnosti i tu – lebo verejnosť a spokojnosť zákazníka je predsa u nich na prvom mieste. Ak to pritiahneme za vlasy môžeme sa dostať k tvrdeniu, že využívaním súkromných prepravcov „de facto“ okrádame štátnu spoločnosť a koniec koncov samých seba. Priatelia, je veľký rozdiel modernizovať desiatky rušňov a stovky vagónov a naproti tomu starať sa o pár rušňov a niekoľko desiatok vagónov, navyše keď si to valím len medzi Košicami a Bratislavou. Porovnávajme porovnateľné, a hlavne nezabúdajte priatelia, že bez ohľadu na to, ako sa rozhodnete, Vás mám rovnako rád a budem Vaše rozhodnutia i názory vždy rešpektovať.
Priatelia skúsme sa zamyslieť, ktoré pásiky vozňov si vyberieme pri cestovaní. Ja volím neokrádať samého seba, volím tie červené.
Komentáre